Fylkesutvalget 2023-2027 17. juni 2025 10.00
Sakliste
129/25 Godkjenning av innkalling og sakliste
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget godkjenner innkalling og sakliste.</span></p></div>
130/25 Fylkesordførerens orientering
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget tar framlagt informasjon til orientering.</span></p></div>
131/25 Godkjenning av protokoll fra møte 27.05.2025
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget godkjenner protokoll fra møte i fylkesutvalget 27. mai 2025.</span></p></div>
132/25 Fylkesdirektørens orientering
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget tar framlagt informasjon til orientering.</span></p></div>
133/25 ABC for god psykisk helse - fra pilot til videre satsing
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p>
</p><ol style="padding-left:1.25rem;list-style-type:decimal;"><li><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget tar saken “ABC for god psykisk helse – fra pilot til videre satsing” til orientering.</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget mener ABC for god psykisk helse har vært en riktig og viktig satsing i Trøndelag og bør derfor bli implementert som en del av fylkeskommunens langsiktige, systematiske og kunnskapsbaserte folkehelsearbeid.</span></li></ol><p>
</p></div>
134/25 Høring om Regional delplan for folkebibliotek og grunnskolebibliotek i Trøndelag 2026-2030
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><ol style="padding-left:1.25rem;list-style-type:decimal;"><li><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget vedtar å sende utkast til Regional delplan for folkebibliotek og grunnskolebibliotek ut på høring.</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Høringsfrist settes til 1. oktober 2025.</span></li></ol><p>
</p></div>
135/25 Evaluering av regional plan for arealbruk
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget tar opplegg og rammer for evaluering av Regional plan for arealbruk 2022-2030 til orientering.</span></p></div>
136/25 Fylkeskommunens uttalelse til offentlig ettersyn av kommuneplanens arealdel 2025-2037 for Stjørdal kommune
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><ol style="padding-left:1.25rem;list-style-type:decimal;"><li><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget mener at kommuneplanens arealdel for Stjørdal kommune har lagt ut for mye areal til bolig- og næringsformål. Det innebærer en stor boligreserve med inntil 5483 boenheter, som langt overstiger det faktiske behovet. Dette er ikke i tråd med Statlige planretningslinjer for arealbruk og mobilitet, punkt 3.1. Med hjemmel i pbl. §5-4 fremmer fylkesutvalget innsigelse til planforslaget inntil kommunen reduserer det utlagte arealet til bolig- og næringsformål utenfor Stjørdal sentrum og lokalsentra, slik at det blir mer i tråd med kartlagt arealbehov, samt vurderer tidligere vedtatt arealbruk, slik at det bedre samsvarer med de statlige og regionale retningslinjene. </span></li><li><span style='font-size:10pt'>Utbygging av boligområdene B11, B12 og B13 nord for Stjørdal sentrum vil medføre betydelig økt trafikk til fylkesveg 6800 Stokkmarka. Fv. 6800 er ikke dimensjonert for større trafikkmengder, og fylkesutvalget er opptatt av at trafikksikkerhet og trafikkflyt på fv. 6800 må opprettholdes på et akseptabelt nivå. Fylkeskommunen som vegeier gjør oppmerksom på at det i framtidige planprosesser vil bli stilt krav om trafikkanalyser som belyser hvordan trafikk fra B11, B12 og B13 vil tilføres fylkesveg 6800 og tilstøtende veger. Fylkeskommunen vil være spesielt opptatt av myke trafikantgrupper og vil forvente en helhetlig, oppgradert, trafikksikker og sammenhengende forbindelse for myke trafikanter ned mot Stjørdal sentrum. Det må forventes at vegeier vil fremme rekkefølgekrav for etablering av nytt og/eller oppgradert vegnett som kan betjene den nye trafikken.</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Stjørdal kommune har rike kulturmiljøer, og de nasjonalt og regionalt viktigste er innlemmet i Regional plan for kulturmiljø i Trøndelag 2022-2030. Som regional kulturmiljømyndighet fremmer fylkesutvalget innsigelse til planforslaget inntil kulturmiljøene som har regional eller nasjonal verdi blir avsatt med hensynssone c) H570 Bevaring kulturmiljø i plankartet. Det må videre tas inn retningslinjer tilknyttet hensynssonen, som angitt for hvert kulturmiljø. Innsigelsen gjelder også for Gjevingåsen vegmiljø som ikke er oppført i Mangfoldige Trøndelag, men som har nasjonal verdi og er statlig listeført. Avgrensing av områdene er beskrevet i tabell i fylkesdirektørens fagnotat. Innsigelsen er hjemlet i plan- og bygningsloven § 5-4 og Regional plan for kulturmiljø vedtatt i fylkestinget 15.12.2021, vedlegg Mangfoldige Trøndelag.</span></li><li><span style='font-size:10pt'>På landsiden ved Steinvikholmen er det foreslått et område til fremtidig fritids- og turistformål, og det er blant annet ønskelig med tilrettelegging for bobilturisme med tilhørende fasiliteter. Området ligger i strandsonen og er et statlig sikra friluftslivsområde i tillegg til at det er et regionalt viktig kulturmiljø. Fylkesutvalget fremmer derfor innsigelse til formålet, med hjemmel i plan- og bygningslovens §§ 1.8 og 5.4, samt Regional plan for kulturmiljø.</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget har ikke med sin uttalelse akseptert noen arealbruk som kan berøre automatisk freda kulturminner (fra før 1537), jfr. kulturminnelovens § 3, jfr. § 8.4. </span></li><li><span style='font-size:10pt'>Som vannregionmyndighet for Trøndelag vannregion har fylkeskommunen fokus på at miljømålene blir ivaretatt. Stjørdal kommune har jobbet godt med sin tilnærming til vannmiljø i kommuneplanens arealdel. Som vannregionmyndighet er det likevel to forhold som er krevende: </span></li></ol><p><span style='font-size:10pt'>a) Fylkesutvalget har med hjemmel i regional vannforvaltningsplan innsigelse til formulering av bestemmelse § 2.5.2 for å forsterke bestemmelsen til også å omfatte koblingen vann – vegetasjon og § 2.5.3 for å konkretisere og tydeliggjøre kantvegetasjonens store verdi. </span></p><p>b) <span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget har innsigelse til grustak i felt RU4 på plankartet inntil det tas inn i bestemmelsene et krav om at tiltak for å hindre negativ utvikling fra grustak i RU4 på Hembrasbekken.</span></p><p><span style='font-size:10pt'>Innsigelsene er hjemlet i plan- og bygningslovens § 5-4 og rundskriv T2/16 «Nasjonale og vesentlig regionale interesser på miljøområdet – klargjøring av miljøforvaltningens innsigelsespraksis».</span></p><p><span style='font-size:10pt'> 7. Fylkesutvalget gir fylkesdirektøren fullmakt til å gå i ytterligere dialog med kommunen og delta i eventuell mekling med Statsforvalteren. </span></p><p><span style='font-size:10pt'> 8. Fylkesutvalgets vedtak og fylkesdirektørens fagnotat er Trøndelag fylkeskommune sin uttalelse i saken. </span></p><p>
</p></div>
-
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p>Med bakgrunn i at massedeponi ABA 10 vil kunne gi avrenning til Høybybekken og videre til Homla i Malvik kommune, fremme Fylkeskommuneen som vannregionmyndighet og Fylkesutvalget innsigelse til foreslåtte massedeponi inntil det er avklart om det vil gi skader for Homla. </p></div>På vegne av: SV
-
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p>Tillegg til punkt 7 i fylkesdirektørens innstilling: Med bakgrunn i fylkeskommunens rolle som vannregionmyndighet ber fylkesutvalget om at fylkesdirektøren i den videre dialogen har særlig oppmerksomhet rundt massedeponi ABA 10 og potensiell risiko for avrenning til Høybybekken og videre til Homla i Malvik kommune. </p></div>På vegne av: FRP, H, Sp, V
137/25 Fylkeskommunens uttalelse til forslag om endringer av kommuneplanens arealdel 2022-2034 for Trondheim kommune
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><ol style="padding-left:1.25rem;list-style-type:decimal;"><li><span style='font-size:10pt'>Forslaget om å endre bestemmelse § 10.4 om krav til uteoppholdsareal i kommuneplanens arealdel, fra juridisk bindende bestemmelser til retningslinjer, innebærer at Trondheim kommune ikke lenger vil stille bestemte krav til uterom for nye boliger. Fylkeskommunen har, som regional planmyndighet, ansvar for å ivareta barn og unges interesser i arealplanleggingen. Fylkesutvalget fremmer innsigelse til endringsforslag punkt 1 / § 10.4 Krav til uteareal – forslag om at krav til uteareal for boliger som foreslås endret fra bestemmelse til retningslinje.
</span></li></ol><p><span style='font-size:10pt'>Innsigelsen fremmes med hjemmel i plan- og bygningsloven § 5-4, byggeteknisk forskrift (TEK17), Rikspolitiske retningslinjer for barn og unge i planlegging.</span></p><p>2. <span style='font-size:10pt'> Etter Trøndelag fylkeskommunes vurdering vil fem av de foreslåtte endringene kunne ha betydning på fremtidig trafikk, trafikksikkerhet og fremkommelighet for kollektivtrafikken. Fylkesutvalget fremmer innsigelse til endringsforslaget punkt 4, 5, 7, 10 og 16.</span></p><p><span style='font-size:10pt'>Punkt 4: Endring av § 14.1 Antall parkeringsplasser for boligbebyggelse: </span><span style='font-size:10pt'><i>Innsigelse for byggesone 1 – Lade.</i></span></p><p><span style='font-size:10pt'>Punkt 5: Endring av § 14.2 Antall parkeringsplasser for kontor og forretning</span></p><p><span style='font-size:10pt'>Punkt 7: Endring av § 23.3.2 Arealbruk i byggesone 1. </span><span style='font-size:10pt'><i>Innsigelse for byggesone 1 – S2_Strindheim og S3_Haakon Magnussons gate.</i></span></p><p><span style='font-size:10pt'>Punkt 10: Endring av § 24.4.2 Utnyttelse og utforming i næringsbebyggelse </span></p><p><span style='font-size:10pt'>Punkt 16: Ladalen (402) - fra næring til byggesone 1 og blå/grønnstruktur.</span></p><p>
</p><p><span style='font-size:10pt'>Innsigelsen fremmes med hjemmel i Statlige planretningslinjer for arealbruk og mobilitet, samt i Nasjonal transportplan (NTP 2022-2033), som ligger til grunn for avtalen om nullvekstmålet. Som vegeier og ansvarlig for kollektivtrafikken plikter fylkeskommunen å sikre fremkommelighet for metrobussen, som en viktig del av en bærekraftig og fremtidsrettet byutvikling.</span></p><p><span style='font-size:10pt'></span></p><p>3. <span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget gir fylkesdirektøren fullmakt til å gå i ytterligere dialog med kommunen og delta i eventuell mekling med Statsforvalteren. </span></p><p><span style='font-size:10pt'> 4. Fylkesutvalgets vedtak og fylkesdirektørens fagnotat er Trøndelag fylkeskommune sin uttalelse i saken. </span></p><p>
</p></div>
-
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p>Fylkesutvalget støtter ikke fylkesdirektørens forslag i punkt 1. Nytt punkt 2: Etter Trøndelag fylkeskommunes vurdering vil fem av de foreslåtte endringene kunne ha betydning på fremtidig trafikk, trafikksikkerhet og fremkommelighet for kollektivtrafikken. Fylkesutvalget fremmer faglige råd til endringsforslaget punkt 4, 5, 7, 10 og 16. Punkt 3 og 4 som fylkesdirektørens forslag. </p></div>På vegne av: H, Sp, V, Ap, FRP
138/25 Evaluering deltagelse i Fjellnettverket
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p>
</p><ul style="padding-left:1.25rem;list-style-type:disc;"><li><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget tar evaluering av Trøndelag fylkeskommune sin deltagelse i Fjellnettverket til orientering</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Videre deltagelse vurderes innen utgangen av 2026 i påvente av mulig nye innmeldinger fra kommuner i Trøndelag</span></li></ul><p>
</p></div>
139/25 Søknad fra DalPro Utvikling AS om støtte til prosjektet Utvikling av bærekraftige relasjoner mellom bonden og opplevelsesnæringen
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><ol style="padding-left:1.25rem;list-style-type:decimal;"><li><span style='font-size:10pt'>Dalpro Utvikling AS innvilges et tilskudd på inntil kr 500 000 til gjennomføring av prosjektet «Utvikling av bærekraftige relasjoner mellom bonden og opplevelsesnæringen».</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Det forutsettes at Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS og Kompetansenettverk lokalmat på Mære tilbys plass i styringsgruppa for prosjektet.</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Bevilgningen dekkes over budsjett for regionale utviklingsmidler 2025, satsingsområde Opplevelser, jf. HUNI sak 5/25.</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Tilskuddet gis som bagatellmessig støtte i henhold til statsstøtteregelverket.</span></li></ol><p>
</p></div>
140/25 Fosen vgs. - Søknad om tilskudd til digitalt opplæringsverktøy flyfag
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><ol style="padding-left:1.25rem;list-style-type:decimal;"><li><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget vedtar å bevilge kr 1 420 000 i tilskudd til Fosen videregående skole til gjennomføring av prosjektet «Digitalt opplæringsverktøy flyfag».
Tilskuddet dekkes ved bruk av regionale utviklingsmidler 2025, budsjettområde offentlig sektor.</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget tar til etterretning at støtteordningens retningslinjer bare unntaksvis åpner for støtte til offentlige utdanningstilbud.Det legges til grunn at bevilgningen ikke skal bidra til å skape presedens for behandling av evt. lignende søknader.</span></li></ol><p>
</p></div>
141/25 Søknad fra T:Lab AS om støtte til videre satsing på AgriFoodTech Norway2025
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><ol style="padding-left:1.25rem;list-style-type:decimal;"><li><span style='font-size:10pt'>T:Lab AS innvilges et tilskudd på inntil kr 2 400 000 til gjennomføring av satsingen </span><span style='font-size:10pt'><i>Utvikling og etablering av Landslaget AgriFoodTech Norway – regionalt delprosjekt</i></span><span style='font-size:10pt'> for perioden </span><span style='font-size:11pt'>1.7.2025 til 30.6.2027</span><span style='font-size:10pt'>.</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Det forutsettes at totalfinansieringen går i orden.</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Bevilgningen dekkes over budsjett for regionale utviklingsmidler 2025, satsingsområde bioøkonomi (jf. HUNI sak 5/25).</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Støtten meldes inn som gruppeunntak til ESA etter Art. 18 </span><span style='font-size:10pt'><i>Støtte til rådgivningstjenester til SMB-er </i></span><span style='font-size:10pt'>og Art. 28 </span><span style='font-size:10pt'><i>Innovasjonsstøtte til SMB-er</i></span><span style='font-size:10pt'>. Støtten gis under forutsetning om at melding om gruppeunntak godkjennes.</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Støttemottaker må forholde seg til krav om støtteberettigede kostnader, støtteintensitet og begrensninger gitt av artikkel 18 og 28 i det generelle gruppeunntaket. </span></li></ol><p>
</p></div>
142/25 Møteplan for hovedutvalg, fylkesutvalg og fylkesting 2026
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget vedtar følgende møteplan for hovedutvalg, fylkesutvalg og fylkesting: </span></p></div>
-
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p>Fylkesutvalget vedtar møteplan alternativ 1 for 2026. I alternativ 2 skisserer fylkesdirektøren en del mulige gevinster med å legge hovedutvalgene til ulike dager. Fylkesdirektøren bes se på om det er mulig å oppnå noe av dette, f eks mer effektiv bruk av møterom og administrative ressurser, gjennom en bedre koordinering mellom hovedutvalgene når møter planlegges. </p></div>På vegne av: Ap, KrF, SV
-
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p>Fylkesutvalget vedtar møteplan i hht alternativ 2 Føringer: Sommertinget avholdes over maksimalt 3 dager Møter i Hovedutvalg forsøkes avholdt i samme uke - fordelt over de 5 ukedagene</p></div>På vegne av: FRP, H, Sp, V
143/25 Trøndelag fylkeskommune sine innspill til rutetilbud på jernbane i Trøndelag fra desember 2026 (R 27)
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget takker for muligheten til å gi innspill til ruteplan for persontransport på tog, gjeldende fra desember 2026 (R 27), og kommer med følgende innspill: </span></p><p>
</p><ol style="padding-left:1.25rem;list-style-type:decimal;"><li><span style='font-size:10pt'>Arbeidet med to tog i timen Melhus – Steinkjer må gjennomføres etter gjeldende plan, og strekningen Stjørdal – Steinkjer må elektrifiseres så snart som mulig. </span></li><li><span style='font-size:10pt'>Innspill til ruteplan R 27 i uprioritert rekkefølge:</span></li></ol><p><span style='font-size:10pt'><i>a) Nordlandsbanen:</i></span></p><p><span style='font-size:10pt'>i. Kapasiteten på rute 477 bør økes med nye togsett</span></p><p><span style='font-size:10pt'><i>b) Meråkerbanen: </i></span></p><p><span style='font-size:10pt'>i. Det må etableres direktetog fra Trondheim til Stockholm når Meråkerbanen blir ferdig elektrifisert, som inkluderer tilbud om nattog. </span></p><p><span style='font-size:10pt'><i>c) Trønderbanen: </i></span></p><p><span style='font-size:10pt'>i. Tog sørfra med ankomst Steinkjer om lag 06.50 ønskes på hverdager </span></p><p><span style='font-size:10pt'>ii. Ekstra rushavgang fra Steinkjer og sørover om lag kl 07.00 ønskes på hverdager </span></p><p><span style='font-size:10pt'>iii. Ekstra rushavgang fra Trondheim og nordover om lag kl 13.42 (til Steinkjer om lag kl 15.50) ønskes på hverdager </span></p><p><span style='font-size:10pt'>iv. Ny avgang sørover fra Steinkjer om lag 22.34 ønskes for å gi mulighet for å benytte kulturlivet i Steinkjer for innbyggere på Innherred og videre sørover</span></p><p><span style='font-size:10pt'>v. «Hull» i rutetabellen på nordgående tog lørdag kveld bør tettes, for å legge til rette for bruk av kulturlivet i Trondheim og ankomster med fly til Værnes. </span></p><p><span style='font-size:10pt'>vi. Forlenge tog 438 til å gå til Oppdal med avgang fra Trondheim kl. 15.44. I dag går toget på strekningen Steinkjer-Støren </span></p><p><span style='font-size:10pt'>vii. Forlenge tog 425 med avgang fra Oppdal kl. 05.02 og ankomst Trondheim kl. 07.11 I dag går toget på strekningen Støren-Steinkjer. </span></p><p><span style='font-size:10pt'>viii. Forlenge tog 440 til å gå til Oppdal med avgang fra Trondheim 16.45. I dag går toget på strekningen Steinkjer-Ler.</span></p><p><span style='font-size:10pt'><i>d) Rørosbanen: </i></span></p><p><span style='font-size:10pt'>i. Forlenge tog 2381 som i dag kjører Hamar-Røros med ankomst Røros kl. 11.37, til Støren. Ankomst Støren ca. kl. 13.30, overgang til tog 43 Oslo-Trondheim med avgang Støren kl. 13.54 og ankomst Trondheim S kl. 14.40. </span></p><p><span style='font-size:10pt'>ii. Forlenge tog 2390 som i dag kjører Røros-Hamar med avgang Røros kl. 16.19, fra Støren. Avgang Støren ca. kl. 14.39, overgang fra tog 46 Trondheim-Oslo med avgang Trondheim S kl. 13.06 og ankomst Støren kl. 13.53.</span></p><p><span style='font-size:10pt'><i>e) Dovrebanen</i></span></p><p><span style='font-size:10pt'> i. Nattogtilbudet må styrkes</span></p><p>
</p><p><span style='font-size:10pt'>3. I tilknytting til saken vil fylkesutvalget komme med følgende innspill til Jernbanedirektoratet: </span></p><p><span style='font-size:10pt'><i>a) Billettpriser: </i></span></p><p><span style='font-size:10pt'>i. Tog- og bussbilletter i regionen bør samordnes slik at togreiser blir konkurransedyktige i forhold til buss og bruk av privatbil.</span></p><p>
</p><p><span style='font-size:10pt'><i>b) Infrastruktur og materiell:</i></span></p><p><span style='font-size:10pt'>i. For å gjøre togtilbudet med forutsigbart og attraktivt, er det viktig at det er tilstrekkelig med materiell og at infrastrukturen oppgraderes for å unngå driftsavbrudd. </span></p><p>
</p><p><span style='font-size:10pt'><i>c) Sømløse tilbud. </i></span></p><p><span style='font-size:10pt'>i. Det må legges opp til best mulig overganger mellom de ulike transportformene for å redusere ventetid og reisetid. </span></p></div>
-
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p>Settes inn før fylkesdirektørens opprinnelige pkt 1: Fylkesutvalget vil understreke viktigheten av at kapasitetsøkende tiltak for jernbanen i Trøndelag følges etter vedtatt plan, det er et uttalt krav at finansiering og prioritering av ressurser må sikres inntil prosjektene er fullført. Det vises her blant annet til statens forpliktelser knyttet til Byvekstavtalen. </p></div>På vegne av: H, Sp, V
144/25 Prioriteringer, prinsipper og kriterier for tilskuddsforvaltning av høyere yrkesfaglig utdanning 2026
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><ol style="padding-left:1.25rem;list-style-type:decimal;"><li><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget gir sin tilslutning til framlagte forslag til prioriteringer, prinsipper og kriterier for tildeling av driftstilskudd til høyere yrkesfaglig utdanning i 2026, vedlegg 1 i saken</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Fylkesdirektøren gis myndighet til å justere prinsipper og kriterier for tildeling av tilskudd i tråd med eventuelle endringer i Kunnskapsdepartementets retningslinjer</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Fylkesdirektøren gis myndighet til å tildele driftstilskudd til andre faglige områder enn de som er omtalt under punktet prioriterte kompetansebehov dersom samfunnsmessige endringer skulle tilsi det</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Forvaltningen skal være åpen og transparent slik at det er tydelig hvilke føringer og rammer som ligger til grunn, og hvilke vurderinger og tildelinger som blir gjort av fylkeskommunen</span></li></ol><p>
</p></div>
-
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p>Fylkesutvalget gir sin tilslutning til framlagte forslag til prinsipper og kriterier for tildeling av driftstilskudd til høyere yrkesfaglig utdanning i 2026, vedlegg 1 i saken, med følgende endring av prioriteringer: 1. Elektro og teknologi 2. Industri, bygg og anlegg 3. Havbruk/Marin sektor 4. Helse, omsorg og oppvekst 5. Mat, reise og opplevelsesnæringer 6. Maritim sektor 7. Grønne næringer, bio- og sirkulærøkonomi 8. Geomatikk </p></div>På vegne av: H, Sp, V, FRP
145/25 NOU 2025:1 Felles ansvar, felles gevinst. Høring.
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p><span style='font-size:10pt'>Trøndelag fylkeskommune gir følgende høringssvar til NOU 2025:1 </span><span style='font-size:10pt'><i>Felles ansvar, felles gevinst. Partssamarbeid for kompetanseutvikling i arbeidslivet.</i></span><span style='font-size:10pt'> </span></p><p>
</p><ol style="padding-left:1.25rem;list-style-type:decimal;"><li><span style='font-size:10pt'>Forslaget om at Kompetansepolitisk råd må videreutvikles og styrkes støttes, men det vil ikke være rett å gjøre rådet til et rent partssammensatt organ. Fylkeskommunene, opplæringstilbydere og frivilligheten må være representert i tillegg til partene i arbeidslivet. Trøndelag fylkeskommune er positiv til at rådet ledes av ansvarlig statsråd og at rådets arbeid er tuftet på et bredt og grundig kunnskapsgrunnlag.</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Trøndelag fylkeskommune støtter, på et overordnet nivå, forslaget om å styrke og videreutvikle de regionale kompetanseforumene. Trøndelag har hatt stabil drift av kompetanseforum siden 2019.</span></li></ol><p><span style='font-size:10pt'>Trøndelag fylkeskommune mener prinsipielt at regionene selv må bestemme sammensetningen av regionalt kompetanseforum. Vi stiller spørsmål om hvordan NOUens anbefaling, om at alle hovedsammenslutningene i arbeidslivet skal inkluderes i regionale kompetansefora, kan gjennomføres i praksis. I dag er det NHO, LO, NIT og KS som representerer partene i arbeidslivet i Kompetanseforum Trøndelag. Flere av de andre hovedsammenslutningene mangler representasjon på regionalt nivå.</span></p><p>3. <span style='font-size:10pt'>For at fylkeskommunene skal lykkes med utøvelsen av sin regionale kompetansepolitiske rolle er det viktig at sentrale myndigheter legger til rette for dette. Staten må fremme forventninger i sine oppdragsbrev til regional stat om å støtte opp under fylkeskommunens koordineringsansvar.</span></p><p><span style='font-size:10pt'>4. Utvalgets forslag om å utarbeide en nasjonal langtidsplan for livslang læring støttes. Fylkeskommunene og opplæringstilbydere må inkluderes i dette arbeidet. Trøndelag fylkeskommune mener dette vil kunne være et viktig styringsinstrument for kompetansepolitikken framover.</span></p><p>5. <span style='font-size:10pt'>Fylkeskommunene har ansvar for å ha et oppdatert kunnskapsgrunnlag innen kompetansefeltet. Det er positivt at Kompetansebehovsutvalget skal arbeide mer med å utvikle kunnskapsgrunnlag på feltet, men dette arbeidet må understøtte det arbeidet som fylkeskommunene gjør i dag. Et samarbeid mellom Kompetansebehovsutvalget og fylkeskommunene må bygge videre på Indikatorprosjektet fra 2022 der fylkeskommunene og HK-direktoratet i samarbeid jobbet frem et felles indikatorsett for regional kompetanseutvikling.</span></p><p>6. <span style='font-size:10pt'>Utvalgets anbefaler om at forskningen om kompetanseutvikling i arbeidslivet styrkes støttes. Det er spesielt behov for mer kunnskap om ikke-formell opplæring. Videre er det ønskelig med mer forskning som viser forskjeller mellom regioner, sentrale strøk og distriktsutfordringer – og muligheter.</span></p><p>7. <span style='font-size:10pt'>Forslaget om å utvikle en digital kompetanseplattform støttes. </span></p><p>8. <span style='font-size:10pt'>Trøndelag fylkeskommune mener at forslaget om å styrke ordningen for Bedriftsintern opplæring (BIO), Bransjeprogram og Kompetansepluss støttes, men fylkeskommunene må ha en aktiv rolle både på strategisk og utøvende nivå for disse ordningene. Ved å gi fylkeskommunene en tydeligere rolle i forvaltningen av tilskuddsordningene, vil de ulike ordningene kunne ses i sammenheng og prioriteres i tråd med arbeidslivets behov i den enkelte regionen.</span></p><p><span style='font-size:10pt'>Trøndelag fylkeskommune er positive til at BIO-ordningen styrkes gjennom økte statlige overføringer til fylkeskommunene. Ordningen, slik den er i dag, har for lite midler til å kunne gjøre en forskjell i retning av ønsket utvikling. Regionene har ulik næringsstruktur og ulike utfordringer. Det er derfor viktig at nasjonale mål og overordnede føringer for BIO-ordningen ikke er på detaljeringsnivå som hindrer fylkene i å kunne gjøre prioriteringer for å møte konkrete regionale utfordringer.</span></p><p><span style='font-size:10pt'>Fylkenes felles digitale forvaltningsportal (regionalforvaltning.no) er i ferd med å utfases. Det er en klar forventning om at KS-digitals nye løsning, som skal erstatte regionalforvaltning.no, også skal brukes til å lyse ut BIO-midler. </span></p><p>
</p><p><span style='font-size:10pt'>9. Ordningen kompetanse og arbeidskraft i distriktene, som består av en mobiliseringsordning og en studiesenterordning, med formål om å bidra til bedre tilgang til etterspurt kompetanse og arbeidskraft i distriktene er ikke behandlet i NOUen, men Trøndelag fylkeskommune mener at denne ordningen må styrkes og ses i sammenheng med øvrige støtteordninger rettet mot kompetanse i arbeidslivet. </span></p><p>
</p><p><span style='font-size:10pt'>10. NOUens anbefalinger for flere arbeidsrelevante tilbud i høyere utdanning og høyere yrkesfaglig utdanning støttes.</span></p><p>
</p><p><span style='font-size:10pt'>11. Trøndelag fylkeskommune støtter Kompetansereformutvalgets forslag om at det etableres en bredt sammensatt gruppe for å utrede et helhetlig system for dokumentasjon og verdsetting av realkompetanse, og at det utvikles kompetanseattester som beskriver og kategoriserer ikke-formell kompetanse.</span></p><p>
</p></div>
-
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p>Trøndelag fylkeskommune ønsker at Kompetansepolitisk råd skal være et rent partssammensatt organ, med klarere mandat og rollebeskrivelse. Vi er positive til at rådet ledes av ansvarlig statsråd og at rådets arbeid er tuftet på et bredt og grundig kunnskapsgrunnlag. </p></div>På vegne av: Ap, SV, KrF
-
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p>Kompetansefora må gi innspill til en helhetlig dimensjonering av utdanningstilbudet på videregående skoler, fagskoler og høyere utdanningsinstitusjoner i fylket basert på arbeidsmarkedets behov.</p></div>På vegne av: Ap, SV, KrF
-
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p>Planen må utvikles i samarbeid med arbeidslivets parter.</p></div>På vegne av: Ap, KrF, SV
-
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p>Utvalget anbefaler at forskningen om kompetanseutvikling i arbeidslivet styrkes. Det er spesielt behov for mer kunnskap om ikke-formell opplæring. Videre er det ønskelig med mer forskning som viser forskjeller mellom regioner, sentrale strøk og distriktsutfordringer – og muligheter. </p></div>På vegne av: Ap, KrF, SV
-
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p>Det må også gis oversikt over restplasser og tilbud om faglig oppdatering til tidligere studenter</p></div>På vegne av: Ap, KrF, SV
146/25 Høring - Presisering av godkjenning basert på livssyn
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget støtter Kunnskapsdepartementets forslag til presisering av innholdet i godkjenningsgrunnlaget «livssyn» i privatskoleloven, slik det framkommer av nytt § 2-1 tredje ledd i privatskoleloven.</span></p></div>
147/25 Tildeling til studiesentre for 2025
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget har behandlet søknader til støtte til studiesentre 2025 og vedtar følgende tildelinger innenfor rammen på 7,3 millioner kroner:</span></p><ol style="padding-left:1.25rem;list-style-type:decimal;"><li><span style='font-size:10pt'>Prios studiesenter innvilges kr. 500.000 i støtte til studiesentervirksomhet</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Fosen studiesenter innvilges kr. 1.650.000 i støtte til studiesentervirksomhet</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Studiesenter Trøndelag Sør innvilges kr. 1.650.000 i støtte til studiesentervirksomhet</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Studiesenter Trøndelag Sørvest innvilges kr. 1.650.000 i støtte til studiesentervirksomhet</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Namdal studiesenter innvilges 1.650.000 i støtte til studiesentervirksomhet</span></li><li><span style='font-size:10pt'>Studiesenter for landbruksnæringen i Trøndelag innvilges kr. 200.000 i støtte til studiesentervirksomhet</span></li></ol><p>
</p></div>
148/25 Orientering - Høringsprosess planprogram Byåstunnelen
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget tar saken til orientering.</span></p></div>
149/25 Skal Trøndelag fylkeskommune vurdere samarbeid med region i Ukraina i internasjonal strategi?
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p><span style='font-size:10pt'>Fylkesutvalget mener det på nåværende tidspunkt ikke er hensiktsmessig å etablere samarbeid med en region i Ukraina.</span></p><p><span style='font-size:10pt'>Et mulig samarbeid med region i Ukraina vil derfor ikke bli vurdert ytterligere i arbeidet med Internasjonal plan, som legges fram for fylkestinget i desember 2025.</span></p></div>
-
<div style='white-space:pre-line;overflow-wrap:break-word;'><p>Fylkesutvalget ber fylkesdirektøren om å vurdere mulig samarbeid med Ukraina i arbeidet med internasjonal plan som legges frem for fylkestinget i desember 2025. Fylkesutvalget er klar over at både etablering og drift av et internasjonalt samarbeid er ressurskrevende, og at situasjonen i Ukraina per i dag vil gjøre et samarbeid utfordrende. Fylkesdirektøren bes derfor vurdere ulike former for samarbeid, med ulikt omfang og form for kontakt. Mulige samarbeidsformer som vurderes kan være samarbeid med en region eller samarbeid på et avgrenset område, f eks utdanning eller kultur. </p></div>På vegne av: KrF, Ap, SV